dimarts, 26 de març del 2013

El bloc de les tertúlies de ciència

Paolo Freire
Aquest bloc intenta reflectir una experiència educativa què pren com a referent l’aprenentatge dialògic, i les tertúlies dialògiques.
Amb ella es vol potenciar el gust per la lectura mitjançant la reflexió i el diàleg, que es converteix en generador de l'aprenentatge; seguint aquesta línia, les aportacions de totes les persones participants en la tertúlia serveixen per enriquir el debat, alhora que es reforça l’autovaloració, l'autoestima i l’apoderament de totes elles en el procés d’aprenentatge.
Es tracta, doncs, no només de fomentar, amb la tertúlia, les competències lectores, que també, si no, a més a més, a través d'un aprenentatge dialògic, possibilitar l’acció cooperativa entre iguals; possibilitar la participació democràtica, crítica i activa, en base al consens dialogat i argumentat, on no n’hi ha una cultura superior i una altra inferior, sinó que la raó estarà en base als arguments i no a la jerarquia, una argumentació que considere bàsica en un procés d'ensenyament-aprenentatge d'aquest tipus.
En definitiva, no seria una altra cosa que aplicar tot allò que al llarg d'un treball d’investigació anterior, bàsicament descriptiu, s’ha vingut descrivint, amb el convenciment que el treball cooperatiu i en conjunt de les persones participants possibilitarà el descobriment del sentit de cadascuna de les seues aportacions i interpretacions.
Al mateix temps, permetrà l'increment de destreses en l'ús de les TIC, en vies a aconseguir la necessària transformació pretesa amb la proposta.
Paolo Freire deia que (Freire, P. 2002:48): "La comprensió dels text no està dipositada, estàtica, immobilitzada en les seues pàgines a l’espera que el lector la desoculte. Si fos així definitivament, no podríem dir que llegir críticament es ‘reescriure’ allò llegit. És per això pel que abans hem parlat de la lectura com a composició entre el lector i l’autor, en la que el significat més profund dels text també és creació del lector. Aquest punt ens du a la necessitat de la lectura també com experiència dialògica, en la qual la discussió del text realitzada per subjectes lectors clarifica, il·lumina i crea la comprensió grupal d’allò llegit. En el fons, la lectura en grup fa emergir diferents punts de vista que exposant-se els uns als altres, enriqueixen la producció de la intel·ligència del text

5 comentaris :

Anònim ha dit...

Me ha parecido interesante. Las tertulias sirven para enriquecer el dialogo con el resto de los tertulianos, así como para intercambiar ideas y opiniones. Pudiendo dar cada uno su propia opinión o critica sobre el tema del que se esta hablando. Eso dará paso al debate, para intercambiar diferentes puntos de vista.

Anònim ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Anònim ha dit...

Considero las tertúlias como un método para enriquecer nuestro vocabulario y formarnos una nueva opinión así como aprender a argumentar sobre el temario a debatir.

Anònim ha dit...

Me parece muy interesante la tertulia para agrandar nuestros conocimientos y saber argumentar un tema y como llevar un debate, a parte de poder comprender mejor las cosas.

Anònim ha dit...

Es una forma para mi muy recomendable para todo tipo de persona en periodo de aprendizaje.De esta forma, debatiendo con otras personas aprendes a escuchar y argumentar tus opiniones.Al escuchar aprendes muchos otros tipos de utilizar el vocabulario para saber expresarte mejor.Al escuchar las ideas de las otras personas puedes compararlas con las tuyas y de esta forma ver cual tiene mas sentido.
Por todo esto y mucho mas es de gran ayuda un debate a la hora de aprender sobre un temario en especial.

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.